<یارانه نقدی در فاز دوم مساوی نیست/ سبد کالایی ارتباطی به هدفمندی ندارد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1088
نویسنده : کامران وزیری

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه پرداخت سبد کالایی ارتباطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد، اظهار داشت: در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط طبقه فقیر و متوسط جامعه یارانه نقدی دریافت می‌کنند و دولت معتقد است پرداخت یارانه نقدی با عدالت سازگار نیست.

خبرگزاری فارس: یارانه نقدی در فاز دوم مساوی نیست/ اقشار فقیر و متوسط یارانه می‌گیرند/ سبد کالایی ارتباطی به هدفمندی ندارد

 

 علی طیب‌نیا در نشست خبری پس از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به این سئوال که آیا ارائه سبد کالایی در راستای اجرای یارانه کالایی و حذف دهک‌هاست،اظهارداشت: پرداخت سبد کالایی هیچ ارتباطی با قانون هدفمندکردن یارانه و فاز دوم آن ندارد، در واقع سبد کالایی پرداخت جداگانه‌ای است که دولت برای تغذیه سالم و اهمیت دادن به سلامت زندگی مردم آن را اجرا می‌کنند.

وی افزود: پرداخت‌های نقدی در جایگاه خودش همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین در مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز پرداخت نقدی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اجرای مرحله اول هدفمند کردن یارانه‌ها، نتایج مثبت و منفی داشته است و گرچه در کوتاه مدت افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث کاهش مصرف انرژی شد، اما شیوه تامین مالی آن نامناسب بود به نحوی که اجرای طرح‌هایی نظیر مسکن مهر باعث افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز در کشور شد.

طیب‌نیا گفت: امروز قیمت نسبی انرژی نسبت به مرحله اول قیمت ارزان‌تری است و به همین دلیل شاهد افزایش مصرف انرژی و آلودگی شهرها هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: اگرچه در ابتدای اجرای طرح کاهش مصرف انرژی حاصل شد اما امروز در وضعیت بدتر از روز اول قرار گرفته‌ایم و تراز مالی هدفمندی مشکلات جدی داشته است چرا که قرار بوده 50 درصد منابع حاصل از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به صورت نقدی پرداخت شود اما میزان پرداخت دوبرابر میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده است.

وی افزود: اگر یارانه نقدی را 3500 میلیارد تومان در نظر بگیریم 1000 میلیارد تومان آن از محل بودجه و 1000 میلیارد تومان دیگر از سایر منابع تولید کننده انرژی دریافت می‌شود که این با هدف و جهت‌گیری اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مغایرت دارد.

طیب‌نیا گفت: میزان پرداخت یارانه را اگر 42 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم در کنار آن کل فعالیتهای عمرانی به 10000 میلیارد تومان هم نمی‌رسد و این بی‌‌قیدی در شان یک جامعه اسلامی نیست که 4 برابر طرح‌های عمرانی صرف پرداخت نقدی شود.

وزیر اقتصاد گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت‌ها بیش از عایدی  ها بوده است چرا که عایدی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 2800 میلیارد تومان بوده است و قرار بوده نیمی از آن یعنی 1400 میلیارد تومان آن به صورت نقدی پرداخت شود اما امروز 42 هزار میلیارد تومان به صورت یارانه‌ نقدی پرداخت می‌شود.

وی افزود: اگر بتوانیم منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به سمت طرح‌های عمرانی هدایت کنیم اشتغال مولد توسعه پیدا می‌کند اما امروز هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه است.

طیب‌نیا گفت: ما معتقدیم اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند باید شاهد کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش رفاه مردم باشیم.

وزیر اقتصاد گفت: گروه‌های کاری متعددی در خصوص نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مرحله دوم در حال مطالعه و بررسی هستند و به اعتقاد دولت وقتی قیمت انرژی افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد رشد رفاه مردم باشیم.

وی افزود: پرداخت‌های نقدی باید به گروه‌های فقیر و متوسط جامعه ادامه پیدا کند.

طیب‌نیا گفت: دولت معتقد است پرداخت مساوی به همه مردم با عدالت سازگار نیست، دولت به دنبال این است تا در عین حالی که پرداخت‌های نقدی مساوی نخواهد بود به افرادی که درآمدهای بالایی دارند و نیازی به استفاده از پرداخت‌های نقدی ندارند، پرداختی نداشته باشد و گروه‌های ضعیف جامعه از امتیاز پرداخت نقدی برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عدالت در توزیع درآمد رعایت می‌شود، گفت: این قانون باید به نحوی اجرا شود که منافع حداکثری و زیان حداقلی داشته باشد.



دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
:: برچسب‌ها: هدفمندی یارانه , اقدام شجاعانه دولت نهم ودهم ,



مطالب مرتبط با این پست
.
پولدارهای ایران چند نفرند؟
اروپایی‌ها جای چینی‌ها را در صنعت خودروی ایران می‌گیرند
ایرانی‌ها در روز عید غدیر چند پیامک ارسال کردند
آغاز چانه‌زنی اقتصادی با 1+5 بر سر رفع تحریم‌ها/ نمایندگان 3 وزارتخانه اقتصادی به وین رفتند
شل و توتال با ایران قرارداد نخواهندبست/ ماجرای بازداشت مدیران شرکتهای اروپایی در زمان وزارت میرکاظمی
خانه، ماشین و سفر خارجی ملاک حذف یارانه/ پولدارها چه کسانی هستند؟
چه دست‌هایی در نوسان بازار خودرو پنهان است؟
پاسخ احمدی‌نژاد به منتقدانش در حضور هاشمی
کدام استان‌ها بیکارترند؟ + جدول
افزایش قیمت خودرو به سال 93 موکول شد/ شافعی: خودرو تا پايان سال گران نمی‌شود
حذف پولدارها، شاید وقتی دیگر...
صاحبان رایتل چه کسانی هستند؟
بیکاری رسمی / کاریکاتور
شرط مدیرعامل ایران‌خودرو برای شکایت از پژو/ شریک خارجی لازمه حضور در زنجیره جهانی
وضعیت قیمت خودرو در سال 1393
یارانه نقدی در فاز دوم مساوی نیست/ سبد کالایی ارتباطی به هدفمندی ندارد
تورم مهار شد!!!/ مخالفت دولت با افزایش بیش از ۱۸ درصد حقوق کارمندان/ تغییر در نحوه پرداخت یارانه
پرونده قرارداد کرسنت / کاریکاتور
انتقاد از بی‌تدبیری در بازگرداندن ده‌ها میلیارد تومان سود بادآورده از یک تاجر خاص
هزار توی مافیای نفتی
با این شماره‌ها از دریافت سبدکالایتان خبردار شوید
یارانه نقدی فقط به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود.
کاریکاتور/ جریمه یارانه بگیران قلابی
زمان توزیع سبد کالا تا پایان سال تمدید شد
ناگفته‌های وکیل همسر سابق بابک زنجانی



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: